Pages

04 Kasım 2008

Finish: Calgonit Markasının Yeni Adı!

Bir marka için isim değiştirmek oldukça zor olsa gerek. Hele jenerik bir markaysa bu daha da zor olur. Müşteri o isme alışmıştır ve o ürünü almasa rakip ürünü alsa bile aldığı ürün "jenerik isim"dir. Böyle bir markanın ismini değiştirmek de oldukça cesur bir hamle olur. Müşteri eğer jenerik ismi otomatikman raftan alıyorsa rafta jenerik ismi görmediği zaman diğerleri arasında sil baştan tercih yapmak zorunda kalabilir. Bu da markanın kemikleşmiş garanti satışlarını bile azaltırken potansiyel müşterilere yeni isimle güven aşılamak için ayrı bir efor harcanması gerekir.
Calgonit de böyle bir isim değişikliği kararı almış ve ismini Finish olarak değiştirmeye karar vermiş. Belki diğer ülkelerde jenerik olmadığı için isim değişikliği büyük sorun olmamıştır ama Türkiye'de bunu tüketiciye benimsetmek için ilginç bir yol seçilmiş. Kutunun üstünde hem finish yazıyor hem calgonit ve "finish- calgonit markasının yeni adı" yazıyor. Bir süre bu şekilde satış yaptıktan sonra finish'in kutu üzerindeki fontunu gittikçe büyüterek sonunda calgoniti tamamen ortadan kaldıracaklar galiba.

Üretici firma Reckitt Benckiser web sitesinde ürünler kısmında calgonit yok finish var. Firma aynı ürüne farklı ülkelerde farklı isimler vermiş Calgonit/Finish/Neophos/Electrasol. Türkiye'de neden böyle bir değişikliğe gittiklerini merak ettim doğrusu. Calgon ve Calgonit arasındaki isim benzerliğinin tüketicilerin iki ürün için de oluşturdukları algıyı olumsuz etkilediğini bulmuşlardır belki ve ikisnin farklı işlevleri olan iki farklı ürün olduğu algısını güçlendirmek için fonetik olarak benzemeyen isimlerde karar kılmışlardır. Aklıma gelen tek açıklama bu.
Ama herşeye rağmen isim değişikliğinin böyle sessiz sedasız yapılması ilginç geldi. Kutu üstündeki finish markanın yeni adı yazısı kaç kişinin dikkatini çeker acaba? Çoğu kişinin finishi calgonitin yerine geçecek bir marka ismi olarak değil renault megane'ın megane'ı gibi bir alt isim olarak algılayacağını ve ambalajı detaylı incelemeyeceğini düşünüyorum. Bu taktik hedeflere ulaşmalarını ne kadar sağlayacak merak ediyorum doğrusu. Henüz web-sitelerinde finish'in f'si bile geçmiyor! Finish.com.tr adresini almışlar ama reckitt'in global sitesine yönlendirmişler Calgonit Türkiye'ye değil! Herhalde tam geçişten bir süre önce yoğun olarak reklam yapılır biz artık finish'iz diye. Onun için de 2009 bütçesini bekliyorlardır.
Acaba ben mi görmedim isim değişikliğiyle ilgili duyurularını/reklamlarını kadın programları/dergileri ile işim olmadığı için ama internette bir kaç anahtar kelimeyle yaptığım aramalarda quantum finish diye bir üründen başka bir şey görmedim ki o da aslında calgonit olarak yazılmış.
Bakalım neler olacak? İsim değişikliği sürecini, önce/sonra bilinirliğie ve satış rakamlarına yansımalarını merak ediyorum doğrusu ama içerden biri olmadan da bilemeyiz herhalde bunu. Neyse ben kendi çapımda izlemeye devam edeyim:)

2 yorum:

Adsız dedi ki...

power brand olmak için dünya çapında alınmış bir karar bu.
quantum calgonit finishin bir türü all in 1 veya 5 in 1 gibi düşünebilirsiniz.
pazar payında şimdilik degişiklik yok zaten olması da anlamsız.

seray begüm dedi ki...

Reklamlarda isim değişiklerini belirttiler ama neden yaptıkları gerçekten muamma.