Perakendeci Nasıl Olmalı?---Migros gibi değil!!

Her AVM'de bir süper-hiper-mega market mutlaka bulunuyor, Türkiye'de de AVMler henüz evrimini tamamlamadığı için gördüğüm kadarıyla en azından şimdilik birbirlerinden müşteri kapsalar da bütün AVM'ler iş yapıyor,süpermarketler de bu bağlamda "kolay" müşteri kazanıyorlar.
Ankamall AVM'de konuşlanmış marketimiz ise MMMMMigros, tam 5 tane M var!!
Bu Migros 5 M'ye döneli çok fazla olmadı, toplam alan eskiden de aynıydı ama bir kaç ay önce muhtemelen CEPA,Panora ve Antares'in açılmasıyla oluşan "bir şeyler yapmalıyız!!" çığlıkları M'lerin 5'e çıkmasına sebep oldu.

Migros burda "perakendecilik bilimi adına(!)" çeşitli düzenlemeler yaptı.

Mesela Migros'a girerken elinizde poşet varsa potansiyel hırsız olduğunuzu düşünürler ve poşetinizi bantla yapıştırırlar. Ve koskoca markette doğal olarak güvenlikten iki adım uzaklaşınca poşetin bantını söküp atarsınız. Eğer içinizde hırsızlık dürtüsü varsa ve poşet gerçekten bir işe yarıyorsa bant bir işe yaramaz (herhalde), eğer hırsız değilseniz migrosun sizi potansiyel hırsız olarak gördüğünü öğrenmiş olursunuz.

Mesela Migros'a gidenlerin çoğunun günlük ev ihtiyaçlarına yönelik gıda temizlik vs alışverişi yapacağını düşünüldüğü için "niyetlendiğiniz alışverişe" başlamak için alakasız bir kaç tane koridordan geçmeniz gerekir Zira orda bir kazak görseniz kârdır Migros için,kimbilir belki de alırsınız. (Kendimi o kadar hedefe kenetlemişim ki -yani su, abur cubur- ilk koridorda hangi ürünler olduğu konusunda hiç bir fikrim yok)
Mesela "kocaman" bir market olduğu için her koridorun tepesine o koridorda hangi ürün sınıfının yer aldığını belirtir levhalar yerleştirmiş. Ama bu levhalar ana koridordan görülecek şekilde değil ara koridorların içine gömülecek şekilde yerleştirilmiş. Şöyle ki, markete girdiğinizde sol taraf upuzun birinci ana koridor ve bu koridoru yaklaşık 20 tane ara koridor kesiyor. Başlangıç noktasından baktığınızda hangi koridorda ne var görmeniz imkansız. İkinci ana koridorda da durum öyledir. Su reyonunu görebilmeniz için ya mükemmel bir açıyı yakalamanız ya da koridoru baştan aşağı yürümeniz gerekir. Ancak su şişelerini gördüğünüzde koridorun içine gömülmüş "Su" levhasını görürsünüz.
Perakendecilerin ikilemi olan 1 YTL'lik alışveriş yapanı mı bekletmeli 100 YTL'lik alışveriş yapanı mı? sorusunun kısmi çözümü olarak 40 tane kasa koymuştur Migros ama bu kasalardan sadece 17 tanesi açıktır hafta içi olduğu için. Bu 17 kasadan sadece 1 tanesi express kasadır. Bir de kasasında yan taraftaki arkadaşının barkot okutmasını seyredip"Bu kasa kapalıııııaaaaa" diyen kasiyerler vardır.
Expres -en fazla 5 parça- ürün kasalarından sadece bir tanesi açık olduğu için expres olmayana girmenin zaman açısından daha avantajlı olduğunu düşünür ve beklemeye başlarsınız sabırla beklemeye. Arkada söylenen müşteriler vardır ama yine de bir şey söylememek için direnirsiniz. Tam sıra size gelir, o da ne! Biraz önce barkotsuz terlik getirdiği için kasiyerin terlik reyonuna geri gönderdiği müşteri gelmiş "Terliklerin hiçbirinde barkot yok!" Kasiyer kız telefona sarılır
Kasiyer: Burcucum şu terliğin barkotu lazım
Burcu: tekstil reyonunu arasana
Kasiyer: tekstil reyonu gelmiyor kaç kere aradım
Ben: hanfendi işlem yapmıyorsunuz şunları geçirin 4 parça
Kasiyer: Bi dakka bakışı
Burcu:ama işim var
Kasiyer:müşteri kendisi gitti terliklerin hiçbirinde barkot yokmuş
Burcu:kem küm
Kasiyer burcuyla cebelleşirken bir anda diğer kasa açılır 4 parçanın parası ödenir. O sırada arkadaki müşteri lanet olsun deyip 5-6 parça ürünü kasada bırakıp marketi terkeder.

Migros terkedilir ve Jelibon Topik -herşeye rağmen- afiyetle yenir.
Migros batacak mı peki? Hayır!
Kasayı terkeden dahil Migros'u ömür boyu protesto edebilecek miyiz? Hayır!
Migros kârdan zarar edecek mi? Evet!
Rekabet, pazar koşulları her neyse Migros'u zorlamaya başladığında -ki bir kaç yıla kadar zorlayacağını düşünüyorum- bu abukluklar bir şekilde Migros'a geri dönecek mi? Evet!

Yorumlar

La Madame Chapeau dedi ki…
Markete girerken poşet bantlama yönetmi Carrefour'da var Istanbul'da sadece. Hiçbir büyük Migros'a girerken poşetlerim bantlanmadı. 5M'lisine girmedim gerçi; ama Caddebostan 3M Migros yeterince büyük. Gerçi kriter büyüklük mü belli değil. (Istanbul'da 5M var mı bilmiyorum bile :D)

Mağaza planlaması da sanıyorum yine senin örneğinde öyle, ama benim sık gittiğim 3 Migros'ta (Caddebostan, Şişli ve Altıntepe) hep sebze-meyve ile başlıyor ve diğer temel ihtiyaçlarla ilerliyor.

Koridorların levhalanması da düzgün Caddebostan'dakinde... Şişli'de dikkat etmedim, diğeri ise sık gittiğim bir yer olduğu için hiç dikkat etmemişimdir.

Kaç Migros'u ele alarak genellemeye vardın bilemiyorum tabii; ama benim örneklerim uymadı seninkine :)

Fakat daha vahim bir boyutunu söyleyebilirim. Kasap reyonundan Migros'un kendi hazırladığı İnegöl köftelerden almıştık 1 kg kadar ve eve getirdiğimizde korkunç derecede koktuğunu farkettik. Ger dönecek zamanımız yoktu ve daha sonra gittiğimizde söyledik; ama tabii bir etkisi olmadı.

Büyük ithimalle taze etle bayat eti karıştırmışlardı.

Bu, Migros'ta bir sefer bir kişinin başına gelmiş bir şey olabilir. Ama Migor gibi bir yerde bir sefer dahi olmaması gereken bir olay.

Bana göre...

Ama dediğin gibi senin saydığın ayrıntılar ya da benim başıma gelen (ki kasa durumlarını aşağı yukarı tüm marketlerde yaşıyoruz) şeyler bu kurumları belirli bir ölçüde etkilemiyor bile. Yine de dediğin gibi... Nereye kadar?
h k dedi ki…
Banu,
genelleme değil aslında sadece ankamall migrosta ve sadece yarım saat içinde yaşanan bir tecrübe benimki.Marketten markete değişse de bu yazdıklarımın bir çoğuna uygun manzaralar da yaşanmıyor değil.
Özellikle kasalarda yaşananlar bir çok markette olduğu için biraz kabullenmişlik var sanki bizde, bekliyoruz sabırla. Ama umarım değişir bu tür uygulamalar...
La Madame Chapeau dedi ki…
Ben de okurken Ankamall'dan hareketle genelleme yaptın sanmıştım. Anladım.

Kasalar konusunda haklısın. Aşağı yukarı aynı hepsi ve kanıksayanlar çoğunlukta.

İngilizler'in "Ucuz mal alacak kadar zengin değilim" sözünü çok severim. :D

Biraz da işletmecilerin, 'ucuz eleman' çalıştırmanın aslında ucuza gelmemesini kabullenememiş olmalarından kaynaklanıyor bu aksaklıklar sanki...

Salt market için de değil, çoğu sektörde...
h k dedi ki…
ben de yanlış anlatmış olabilirim:)
ama yine de bir mağazanın hatasının bütün mağazalara olumsuz olarak yansıması perakendecilerin çalışma şekillerini biraz daha düşünmelerini sağlayabilir:)
La Madame Chapeau dedi ki…
Bu yorum yazar tarafından silindi.
La Madame Chapeau dedi ki…
Haklısın :) Temel ilkeler/standartlar olmalı
Adsız dedi ki…
yorumlarınızda haklı oldugunuz noktalar tabi ki de vardır ama olaya tek bi pencereden bakıyosunuz.
benim bildigim hiç bi migrosta giyim reyonu girişte degildir.sanki biraz abartmışsın arkadaşım.migrosların asıl sektoru gıda uzerinedir.genelde ilk reyonlar içecekler ile başlar.ama bazen girişin yanında elektronik ve ya meyve sebze reyonları da olabilir.bu bence normaldir.sonuçta meyve sebze reyonunu iki reyonun arasında çok hoş durmayacagı bi gerçektir.

asıl deginmek istedigim nokta ise kasada yaşanan barkot okunmayan ürünler yüzünden bekleme olayı.her magzaya gelen ürünler barkodu ile giriş yapar.bu butun sektörde böyledir.o urunu barkodsuz hale sokan müşteri kılıgındaki görgüsüz tiplerdir.gördükleri bütün ürünleri acımasızca dagıtıp sonra dagınık bi şekilde bırakıp giderler.biraz şuçu kendinizde yada çevrenizde aramakta fayda var.eminim sen markette alıp inceledigin ürünü yerine bırakıyosundur.

gelelim kasa kapalı konusuna.o insanlarında dinlenme ihtiyaclarını giderme hakları vardır.atıyorum belki yemek molasına çıkacak ya da belki o gun için hasta acil çıkması gerekecek.2 dk bekledin die öldün mü yane.

diceklerim bu kadar.siz ne kadarını kabul edersiniz orası da size kalmış...
h k dedi ki…
9 ay önceki bir tecrübe,
2 dk bekledin diye öldünmü demişsiniz ya belki hemen alışveriş yapıp yemek yemem gerekiyor ya da hastayım ama sırada durup bir şeyler almak zorundayım. Müşteri için de aynısı geçerli olabilir.
Müşteri Kılığındai görgüsüz tipler gerçek müşterilerin alışverişi için mazeret değildir bu mağaza yönetiminin takip etmesi gereken bir konudur. madem böyle görgüsüz tipler var onu takip etmek ya da yol açtığı hasarı takip etmek de mağazanın görevidir.
girişte giyim reyonu olması olayına gelince yazıda da demişim "(Kendimi o kadar hedefe kenetlemişim ki -yani su, abur cubur- ilk koridorda hangi ürünler olduğu konusunda hiç bir fikrim yok"

Popüler Yayınlar