Alışveriş Merkezi Pazarlaması


Mustafa Zeyrek'in yazısından sonra bir süredir yazmayı düşündüğüm bir konu olan Alışveriş Merkezleri Pazarlaması ile ilgili aklımda olan bir kaç şeyi karalayım dedim.

1998'de Konya'ya ilk gittiğimde ilk dönem özellikle okuldaki bir çok kişi gibi çarşı izinlerimizde Afra'ya giderdik.
-N'aptın çarşıda
-Afra'ya gittim işte,bir şeyler aldım
-Haa peki

şeklinde diyaloglar sık sık olurdu.

Afra o zaman Konya'nın tek alışveriş merkeziydi. AVM dediğime bakmayın içinde sadece sinema, kafeterya,süpermarket ve 3-4 tane dükkan olan ama Avrupai (!) bir havası olan bir yerdi işte. Ama Konya'da o zamanlar başka yer olmadığı için gerek yatılı okuyan bizler için gerek yerleşik konya halkı için gerçekten gezmeye gidilecek bir yerdi. Sonra Konya'yı biraz daha öğrendikçe Afra'ya gitmemeye başladık ve dönüp baktığımızda "Ne Salakmışız gezmeye Afra'ya gidiyormuşuz" dedik ama şimdi düşündüm de o kadar salak değilmişiz o zamanın şartlarında:) Sonraları Afra yerinde saydı yeni ve güzel AVMler açıldı ve değişime ayak uyduramayan Afra sıradan bir süpermarkete dönüştü (bildiğim kadarıyla).

Üniversite yıllarında AVM'ler artık daha büyüdü ve içinde etkinlikler yapılan yerler haline dönüştü ve itiraf etmek gerekirse çok ilgi alanımda olmadığından ne gerek var dinazor maketi getirmeye, hokkabaz oynatmaya bilmem ne sergisi açmaya şeklinde düşündüm uzun bir süre. Çünkü zaten AVM'ler sayılıydı ve giden gider gitmeyen gitmezdi(!).

Ama şimdi devir değişti, her yere bir AVM açılıyor ve içindeki mağazalar da üç aşağı beş yukarı aynı. Markalar değişse de ihtiyacınız olan ürünler bir çoğunda en az bir mağazada mutlaka bulunuyor. Bu durumda sadece tertemiz zeminler, ihtişamlı bir mimari bol aydınlık ve nezih bir alışveriş ortamı sunmak yetmiyor. Müşteri daha fazlasını istiyor ve bunları sunamayan yerler kaybediyor. Ankara'da en son CEPA açıldı ve şidi Panora'nın reklamları yapılıyor yakında açılacak diye. Daha bunun KentPark'ı ve benim bilmediğim diğer projeleri var. AnkaMall CEPA açıldığından bu yana daha yoğun reklam yapmaya başladı, bana göre son ana kadar reklam pazarlama harcaması yapmamak için direndi. Ama böyle giderse müşteriyi memnun etmek için rakibin gelmesini bekleyen AVM'lerin çok şansı yok gibi geliyor. AVM yönetimleri tüketiciyi kendine bağlamayı ve "iyi alışveriş deneyimi" yaşatmayı daha çok önemsemek durumundalar. Yoksa Mustafa Bey'in belirttiği bölgedeki gibi 3-4 alışveriş merkezini kaldıracak nüfusa hitap eden bir bölge de kurulsa bile tüketiciler daha iyi deneyimler için ekstra kilometreyi göze alıp başka yerlere yönelecektir.

Ben çok detaylı olmasa da AVM yönetiminin bu evrimini heyecan ve ilgiyle izliyorum. Bakalım ilerde neler olacak AVM savaşları olacak mı, olursa ne boyutta olacak? Bekleyip göreceğiz...

Yorumlar

Iraz dedi ki…
Bugünlerde alışveriş merkezi çılgınlığının özellikle istanbulda coştuğunu düşünüyorum. insanlar haftasonları eskiden çocuklarını parklara bahçelere, pikniğe falan götürürlerdi. Artık koca koca alışveriş merkezlerinin foodcourtlarında koşturan onlarca oksijensiz çocuk görüyorum..

maaşla çalışanların paralarını düzenli olarak harcamalarını kolayca sağlayan yuvalar gibi görüyorum ben alışveriş merkezlerini. çok mu haşin oldu bu görüşüm :)
Eren Kumcuoğlu dedi ki…
Bence doyuma ulaştı artık. İstinye Park ve Meydan son olacak gibime geliyor. Ümraniye gibi gelişen (!) bölgelerde artış olabilir tek tük, ancak dediğim gibi İstanbul bu konuda ciddi bir doyum noktasında.
Galleria ile başladı, İstinye Park'tan sonra gelecek bir kaç taneyle daha son bulur zira düşününce
-Akmerkez
-Metro City
-Kanyon
-Profilo
-Cevahir
-Merter ve Topkapı civarında ismini hatırlayamadığım 3 4 büyük sayılabilecek merkez
-Beylikdüzü'nde ismini hatırlamadığım 3 4 büyük sayılabilecek merkez
-Gmall
-Capitol
-Nautilus
-Carrefour
-Meydan

3 dakika içerisinde benim aklıma gelenler bunlar. Kimbilir daha kaç tane vardır?! İlk açıldıklarında karlıydı evet, ancak şimdi Cevahir'de bile ciddi bir "tutunma" sorunu yaşanıyor, firmalar kepenk indiriyor, ya da prestij için zararda bile olsalar "ayaktayım" imajı için kiralar ödüyorlar. McDonald's ın olduğu bir köşede Burger King olmazsa olmaz. McDonald's ın olmadığı bir AVM düşünebiliyor musunuz? Bu şirketler prestij için zarar etmeye razılar.

Öte yandan yeni trend Meydan gibi açık alışveriş merkezleri olacak deniyor. Kapalıların modası geçeceği söyleniyor, dolayısıyla kapalı AVM'lerin durumunu ilerleyen günlerde bekleyip göreceğiz.
esrArengiz dedi ki…
aha buraya yazıyorum insanoğlu fanustan çıkacak, 15-20 yıl sonra yeniden çarşı-pazardan alışveriş yapacağız.
iraz, az bile demişsin,az..
esrArengiz dedi ki…
bu arada bayram vesilesiyle Ankara'ya geldim, ailemin yanına. Benim de dikkatimi Migrosun reklamları çekti, hemen 5M tabelasını da koymuşlar. cepa'da epey kalabalık, panora merak ediliyor, millet Kentpark'ta yok yok olacak diyor. açılsın hepsini silecek muhabbetleri dönüyor.
Bizim inşaat Kentpark'ın arkasında, hani çabuk açılsın müşteri gelmiyormuş, biz de para kazanacağız kardeşim heheee :):)
h k dedi ki…
kanyon da aslında fanussuz alışveriş merkezine benziyor bir açıdan galiba, ama Esra senin dediğin kadar çarşı pazar moduna da geçmeyiz bence...
Ankara İstanbul gibi değil henüz doymadı,doyuma ulaştıkça rekabet artacak ve mecburen güzel atraksiyonlar sunacaklar AVMler ümitle bekliyorum:)
Adsız dedi ki…
ben alışveriş delisi bir insanım alışveriş merkezlerini çok severimm ben ankaralıyım cepa ankamall armada panora migros tansaş hepsini çok seviyorumm yani hergünn alışveriş yapan birisiyim ben 14 yaşındayım ve hergünn kendimee 10 12 tane eşya alırım gerek odama gerek vücuduma kıyafet olarak gerek saçıma gerek ayağıma başımdan ayağıma kadar hergün alışveriş yaparımm soruyorsunuzdur bu kız nasıl hergün alışveriş yapıyorr bende cevaplayım babam çok ünlü bir iş adamı olduğu için ve türkiyeninn bazı yerlerinde tam 6 tane fabrikası olduğu için ve bende doğal olarak kızı olduğum için ee zenginn kızın hali başkaa :)

Popüler Yayınlar